Published Researches

ETEC encourages its researchers and collaborators to publish in scientific journals and other esteemed publications in the areas of testing and assessment, or in other relevant scientific fields. 

The objective of doing so is to contribute to the cumulation of knowledge by sharing some of the work undertaken by ETEC researchers and collaborators with the scientific community. 

Their work includes research and basic studies, or applied studies that propose new scientific methods that have been implemented at ETEC and proven to be effective. Publishing this research serves two purposes as it falls within ETEC’s scientific social responsibility, while also helping ETEC assume an esteemed scientific status in the field. Further, publishing in the field of testing and assessment on an international 


المقارنة بين نتائج طرق المعادلة الكلاسيكية لدرجات نماذج اختبار القدرات العامة باستخدام تصميم الجماعات المتكافئ

 المقارنة بين نتائج طرق المعادلة الكلاسيكية لدرجات نماذج اختبار القدرات العامة باستخدام تصميم الجماعات المتكافئة

  نُشِر في مجلة رسالة الخليج العربي العدد 134 السنة السادسة والثلاثون 1436-2015

صدق البناء الداخلي لاختبار القدرة اللفظية ومقارنة مجموعة نماذج بنائية بديلة : التكامل بين التحليل العاملي الاس

 صدق البناء الداخلي لاختبار القدرة اللفظية ومقارنة مجموعة نماذج بنائية بديلة : التكامل بين التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي

نُشِر في مجلة العلوم التربوية المجلد 41، العدد1، 2014

 وجود قدرات ومهارات غير معرفية لدى خريجي التعليم الثانوي مقارنة بقدراتهم ومهراتهم المعرفية

  وجود قدرات ومهارات غير معرفية لدى خريجي التعليم الثانوي مقارنة بقدراتهم ومهراتهم المعرفية

نُشِرَ البحث في مجلة العلوم التربوية والنفسية المجلد 16 العدد 2 يونيو 2015

Identification of Top Competencies Required from Engineering Graduates: A Case Study of Saudi Arabia

 Identification of Top Competencies Required from Engineering Graduates: A Case Study of Saudi Arabia

Published in International Journal of Engineering Education Vol. 29, No. 4, pp. 967–973, 2013

المفاضلة بين الدرجات المكافئة لنماذج اختبار القدرات العامة باستخدام طرق المعادلة الكلاسيكية في تصميم المفردات

 المفاضلة بين الدرجات المكافئة لنماذج اختبار القدرات العامة باستخدام طرق المعادلة الكلاسيكية في تصميم المفردات المشتركة بجماعات غير متكافئة

نُشِر في مجلة العلوم التربوية والنفسية المجلد 16 العدد 3  سبتمبر 2015

Developing a measure of general academic ability: An application of maximal reliability and optimal linear co

 Developing a measure of general academic ability: An application of maximal reliability and optimal linear combination to high school  students’ scores

Published in Educational and Psychological Measurement June 2015 vol. 75 no. 3 475-490

Predicting Cheating on Nationl Examinations: The Roles of Gender, Previous Performance, Examination Center Cha

 Predicting Cheating on Nationl Examinations: The Roles of Gender, Previous Performance, Examination Center Change,City Chang and Region Change.

Published in "Ethics & Behavior" Published online: 06 Feb 2015

Investigating Population Heterogeneity and Interaction Effects of Covariates: The Case of a Large-Scale Assess

 Investigating Population Heterogeneity and Interaction Effects of Covariates: The Case of a Large-Scale Assessment for Teacher Licensure in Saudi Arabia

Published in Journal of Psychoeducational Assessment October 2015 vol. 33 no. 7 674-686

Multi-Population Invariance with Dichotomous Measures: Combining Multi-Group and MIMIC Methodologies in Evalua

 Multi-Population Invariance with Dichotomous Measures: Combining Multi-Group and MIMIC Methodologies in Evaluating the General Aptitude Test (GAT) in the Arabic Language

Published in Journal of Psychoeducational Assessment September 2015 33: 568-584

Psychometric Features of the General Aptitude Test-Verbal Part(GAT-V): A large-scale assessment of High School

 Psychometric Features of the General Aptitude Test-Verbal Part(GAT-V): A large-scale assessment of High School Graduates in Saudi Arabia

  Published in Measurement and Evaluation in Counseling and Development April 2015 48: 79-94

The Impact of Non-attempted and Dually-Attempted Items on Person Abilities Using Item

 The Impact of Non-attempted and Dually-Attempted Items on Person Abilities Using Item

Published in Quantitative Psychology and Measurement, 14 October 2016

Improving Measures via Examining the Behavior of Distractors in Multiple-Choice Tests: Assessment and Remediat

 Improving Measures via Examining the Behavior of Distractors in Multiple-Choice Tests: Assessment and Remediation

Published in Educational and Psychological Measurement, January 4, 2017 Vol. 77(1) 82–103

طبيعة الكفايات التخصصية والتربويَّة للمتقدمين لمهنة التعليم في المملكة العربية السعودية في ضوء اختلاف بعض المت

 طبيعة الكفايات التخصصية والتربويَّة للمتقدمين لمهنة التعليم في المملكة العربية السعودية في ضوء اختلاف بعض المتغيرات الديموغرافية والأكاديميّة

نُشِر في المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد 5، العدد 3، مارس 2016

An Approach to Scoring and Equating Tests With Binary Items: Piloting With Large-Scale Assessments

 An Approach to Scoring and Equating Tests With Binary Items: Piloting With Large-Scale Assessments

Published in Educational and Psychological Measurement, February 16, 2016

واقع المرشحين للإرشاد الطلابي وفقا لنتائج الاختبار المهني لمرشدي الطلاب وتقويم مدى مواءمته مع الاتجاهات الحالي

 واقع المرشحين للإرشاد الطلابي وفقا لنتائج الاختبار المهني لمرشدي الطلاب وتقويم مدى مواءمته مع الاتجاهات الحالية للتعيين

نُشِر في مجلة العلوم التربوية، العدد الرابع عشر، رجب 1439هـ

share on