الرقم الموحد920033515
هيئة تقويم التعليم والتدريبالرئيسيةالبحوث والتقاريرالبحوث والدراساتالبحوث المنشورة في مجلات علمية عالمية محكمة

  البحوث المنشورة في مجلات علمية عالمية محكمة

"تشجع الهيئة الباحثين المنتمين إليه والمتعاونين معه على النشر في الدوريات العلمية وأوعية النشر ذات المكانة المرموقة في مجالها سواء من المتخصصة في الاختبارات والقياس أو في المجالات العلمية ذات العلاقة، ويهدف إلى الإسهام في التراكم المعرفي العالمي من خلال مشاركة المجتمع العلمي بعض ما يجريه باحثو المركز والمتعاونون معه من بحوث ودراسات أساسية أو تطبيقية تقدم منهجيات علمية جديدة طبقت في الهيئة وثبت فعاليتها، ويأتي نشرها في إطار المسؤولية المجتمعية العلمية من جانب وسعي الهيئة​ لتبوء  مكانة علمية عالمية في مجال اختصاصه(الاختبارات والقياس) من جانب آخر، كما أن النشر العالمي يمثل فرصة للوصول إلى أكبر عدد ممكن من المتخصصين حول العالم والحصول على التغذية العلمية الراجعة على أوسع نطاق".​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Psychometric Features of the General Aptitude Test-Verbal Part(GAT-V): A Large-schale assessment of High Schoo

 Dimiter M. Dimitrov and Abdul Rahman Shamrani

  Published in Measurement and Evaluation in Counseling and Development April 2015 48: 79-94

This study examines the psychometric features of a General Aptitude Test–Verbal Part, which is used with assessments of high school graduates in Saudi Arabia. The data supported a bifactor model, ... المزيد  

The Impact of Non-attempted and Dually-Attempted Items on Person Abilities Using Item

 Georgios D. Sideridis, Ioannis Tsaousis and Khaleel Al Harbi

Published in Quantitative Psychology and Measurement, 14 October 2016

The purpose of the present study was to relate response strategy with person ability estimates. Two behavioral strategies were examined: (a) the strategy to skip items in order to save time on ti ... المزيد  

Improving Measures via Examining the Behavior of Distractors in Multiple-Choice Tests: Assessment and Remediat

 Georgios Sideridis, Ioannis Tsaousis and Khaleel Al Harbi

Published in Educational and Psychological Measurement, January 4, 2017 Vol. 77(1) 82–103

The purpose of the present article was to illustrate, using an example from a national assessment, the value from analyzing the behavior of distractors in measures that engage the multiple-choice ... المزيد  

طبيعة الكفايات التخصصية والتربويَّة للمتقدمين لمهنة التعليم في المملكة العربية السعودية في ضوء اختلاف بعض المت

 د. عبدالله بن صالح السعدوي

نُشِر في المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد 5، العدد 3، مارس 2016

هدفت الدراسة الحالية إلى تقويم المتغيرات الداخلة في عمليات الانتقاء المهني للمرشحين للتدريس ومدى تأثيرها على كفاءتهم المهنية في ضوء نتائج المتقدمين على اختبارات المعلمين العامة والتخصصية. واعتمدت ... المزيد  

An Approach to Scoring and Equating Tests With Binary Items: Piloting With Large-Scale Assessments

 Dimiter M. Dimitrov

Published in Educational and Psychological Measurement, February 16, 2016

This article describes an approach to test scoring, referred to as delta scoring (D-scoring), for tests with dichotomously scored items. The D-scoring uses information from item response theory ( ... المزيد  

واقع المرشحين للإرشاد الطلابي وفقا لنتائج الاختبار المهني لمرشدي الطلاب وتقويم مدى مواءمته مع الاتجاهات الحالي

 د. عبدالله بن صالح السعدوي

نُشِر في مجلة العلوم التربوية، العدد الرابع عشر، رجب 1439هـ

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الكفاية المهنية في الإرشاد الطلابي للمتقدمين على الاختبار المهني لمرشدي الطلاب، ومدى اختلاف أدائهم تبعًا لمتغيرات: الجنس، والتخصص، والخبرة التربوية، والتحق ... المزيد  

Examining Construct Congruence for Psychometric Tests: A Note on an Extension to Binary Items and Nesting Effe

 Tenko Raykov, George A. Marcoulide, Dimiter M. Dimitrov, and Tatyana Li

Published in Educational and Psychological Measurement, June 23, 2016

This article extends the procedure outlined in the article by Raykov, Marcoulides, and Tong for testing congruence of latent constructs to the setting of binary items and clustering effects. In t ... المزيد  

The Delta-Scoring Method of Tests With Binary Items: A Note on True Score Estimation and Equating

 Dimiter M. Dimitrov

Published in Educational and Psychological Measurement, August 4, 2017

This article presents some new developments in the methodology of an approach to scoring and equating of tests with binary items, referred to as delta scoring (D-scoring), which is under piloting ... المزيد  

Performances of LOO and WAIC as IRT model selection methods

 Yong Luo and Khaleel Al-Harbi

Published in Psychological Test and Assessment Modeling, Volume 59, 2017 (2), 183-205

The widely available information criterion (WAIC) and leave-one-out cross-validation (LOO) are considered fully Bayesian model selection methods due to their utilization of the whole posterior di ... المزيد  


شارك على