الرقم الموحد920033515
هيئة تقويم التعليم والتدريبالرئيسيةالبحوث والتقاريرالبحوث والتقاريرالبحوث المنشورة في مجلات علمية عالمية محكمة

  البحوث المنشورة في مجلات علمية عالمية محكمة

"تشجع الهيئة الباحثين المنتمين إليه والمتعاونين معه على النشر في الدوريات العلمية وأوعية النشر ذات المكانة المرموقة في مجالها سواء من المتخصصة في الاختبارات والقياس أو في المجالات العلمية ذات العلاقة، ويهدف إلى الإسهام في التراكم المعرفي العالمي من خلال مشاركة المجتمع العلمي بعض ما يجريه باحثو المركز والمتعاونون معه من بحوث ودراسات أساسية أو تطبيقية تقدم منهجيات علمية جديدة طبقت في الهيئة وثبت فعاليتها، ويأتي نشرها في إطار المسؤولية المجتمعية العلمية من جانب وسعي الهيئة​ لتبوء  مكانة علمية عالمية في مجال اختصاصه(الاختبارات والقياس) من جانب آخر، كما أن النشر العالمي يمثل فرصة للوصول إلى أكبر عدد ممكن من المتخصصين حول العالم والحصول على التغذية العلمية الراجعة على أوسع نطاق".​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Predicting Cheating on Nationl Examinations: The Roles of Gender, Previous Performance, Examination Center Cha

 Georgios D. Sideridis, Ioannis Tsaousis, Khaleel Al Harbi

Published in "Ethics & Behavior" Published online: 06 Feb 2015

The purpose of the present studies was to evaluate and predict academic cheating with regard to a national examination in a Middle East country. In Study 1, 4,024 students took part and potential ... المزيد  

Investigating Population Heterogeneity and Interaction Effects of Covariates: The Case of a Large-Scale Assess

 Dimiter M. Dimitrov, Faisal Abdullah Al-Mashari Al-Saud, and Abdullah Saleh Alsadaawi

Published in Journal of Psychoeducational Assessment October 2015 vol. 33 no. 7 674-686

This article investigates the population heterogeneity of test data for the case of teacher licensure assessments in Saudi Arabia. The results from factor mixture modeling of the data (N = 15,962 ... المزيد  

Multi-Population Invariance with Dichotomous Measures: Combining Multi-Group and MIMIC Methodologies in Evalua

 Georgios D. Sideridis, Ioannis Tsaousis, and Khaleel A. Al-harbi

Published in Journal of Psychoeducational Assessment September 2015 33: 568-584

The purpose of the present study was to extend the model of measurement invariance by simultaneously estimating invariance across multiple populations in the dichotomous instrument case using mul ... المزيد  

Psychometric Features of the General Aptitude Test-Verbal Part(GAT-V): A Large-schale assessment of High Schoo

 Dimiter M. Dimitrov and Abdul Rahman Shamrani

  Published in Measurement and Evaluation in Counseling and Development April 2015 48: 79-94

This study examines the psychometric features of a General Aptitude Test–Verbal Part, which is used with assessments of high school graduates in Saudi Arabia. The data supported a bifactor model, ... المزيد  

The Impact of Non-attempted and Dually-Attempted Items on Person Abilities Using Item

 Georgios D. Sideridis, Ioannis Tsaousis and Khaleel Al Harbi

Published in Quantitative Psychology and Measurement, 14 October 2016

The purpose of the present study was to relate response strategy with person ability estimates. Two behavioral strategies were examined: (a) the strategy to skip items in order to save time on ti ... المزيد  

Improving Measures via Examining the Behavior of Distractors in Multiple-Choice Tests: Assessment and Remediat

 Georgios Sideridis, Ioannis Tsaousis and Khaleel Al Harbi

Published in Educational and Psychological Measurement, January 4, 2017 Vol. 77(1) 82–103

The purpose of the present article was to illustrate, using an example from a national assessment, the value from analyzing the behavior of distractors in measures that engage the multiple-choice ... المزيد  

طبيعة الكفايات التخصصية والتربويَّة للمتقدمين لمهنة التعليم في المملكة العربية السعودية في ضوء اختلاف بعض المت

 د. عبدالله بن صالح السعدوي

نُشِر في المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد 5، العدد 3، مارس 2016

هدفت الدراسة الحالية إلى تقويم المتغيرات الداخلة في عمليات الانتقاء المهني للمرشحين للتدريس ومدى تأثيرها على كفاءتهم المهنية في ضوء نتائج المتقدمين على اختبارات المعلمين العامة والتخصصية. واعتمدت ... المزيد  

An Approach to Scoring and Equating Tests With Binary Items: Piloting With Large-Scale Assessments

 Dimiter M. Dimitrov

Published in Educational and Psychological Measurement, February 16, 2016

This article describes an approach to test scoring, referred to as delta scoring (D-scoring), for tests with dichotomously scored items. The D-scoring uses information from item response theory ( ... المزيد  

واقع المرشحين للإرشاد الطلابي وفقا لنتائج الاختبار المهني لمرشدي الطلاب وتقويم مدى مواءمته مع الاتجاهات الحالي

 د. عبدالله بن صالح السعدوي

نُشِر في مجلة العلوم التربوية، العدد الرابع عشر، رجب 1439هـ

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الكفاية المهنية في الإرشاد الطلابي للمتقدمين على الاختبار المهني لمرشدي الطلاب، ومدى اختلاف أدائهم تبعًا لمتغيرات: الجنس، والتخصص، والخبرة التربوية، والتحق ... المزيد  


شارك على