الرقم الموحد920033515

 التقارير الفنية المتخصصة

Reliability in Measurement: Unilevel and Multilevel Approaches

 Georgios D. Sideridis

The purpose of the present paper was to evaluate the internal consistency reliability of the General Aptitude Test assuming clustered and non-clustered data using commercial software (Mplus). Par ... المزيد  

IRT and True-Score Analysis of the NCA Tests for Teaching Skills

 Dimiter M. Dimitrov​

Item response theory (IRT) analysis of NCA test data is in line with the contemporary approach to obtaining “sample free” accurate estimates of both item parameters and ability scores of examinee ... المزيد  

Latent Class Analysis of GAT-Qunatitative Data

 Dimiter M. Dimitrov​

This study deals with latent class analysis (LCA) of data on the General Aptitude Test-Quantitative Part (GAT-Quantitative) administered by the National Center for Assessment in Higher Education ... المزيد  

التحليل التشخيصي المعرفي لفهم النصوص المقروءة: تقييم إجادة اللغة الإنجليزية في المملكة العربية السعودية

 عبد الرحمن الشمراني - ديميتر ديمتروف

TR132-2016 نبذة مختصرة تتناول هذه المقالة التحليل التشخيصي المعرفي للجزء الخاص بفهم النصوص المقروءة في الاختبار الموحد لقياس إجادة اللغة الإنجليزية "ستيب أر سي" والذي قام المركز الوطني للقياس وا ... المزيد  

تحليل محتوى عينة من المقالات التي كتبت عن المركز الوطني للقياس والتقويم في التعليم العالي في الصحف السعودية

 د. دخيل الدخيل الله

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على المحتوى الظاهر والباطن لما احتوته عينة من المقالات المنشورة في الصحف السعودية الرئيسة عن المركز الوطني للقياس "قياس" يدخل في ذلك تحديد موضوعات وأهداف وأسباب ال ... المزيد  

A Post-Hoc Simulation of Multistage Testing with Real Data from a Large-Scale Assessment at the NCA

 Dimiter Dimitrov, Faisal Al-Saud, Abdullah Al-Qataee

There is a trend at the National Center for Assessment (NCA) in Saudi Arabia of moving from the current practice of using (paper-and-pencil or computer-based) linear tests to the use of multistag ... المزيد  

Aberrant test taking behavior analysis for General Aptitude Test Verbal section 2017

 Khurrem Jehangir

This study was conducted on the Verbal section of the General Aptitude Test (GAT) of the National Center for Assessment (NCA). The focus of this report is on examining model fit from the perspec ... المزيد  

Alignment of the English Proficiency Test (EPT) Scores to CEFR Levels Methodological and Empirical Considerations by Use of the EPT Measure

 Georgios D. Sideridis, Ioannis Tsaousis

The purpose of the present report was to assess congruence between EPT performance and CEFR levels. To this end a series of methodological steps were put forth to accumulate evidence suggesting ... المزيد  

Identifying discrepant performance of students across GAT ART Quantitative 2017 test administrations

 Khurrem Jehangir

Item response models are based on the probability of a person answering a certain item correctly. The item response models are based on some assumptions and model fit methods are based on checki ... المزيد  

Implementing Multistage Tests Using D-Scoring Method

 Chris Han, Dimiter Dimitrov & Faisal Al-Mashary

This study evaluates the feasibility of applying the D-scoring method (Dimitrov, 2017) in multistage testing. The D-scoring method is under adoption at the National Center for Assessment (NCA) i ... المزيد  


​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

شارك على